Jejak Mihrab & Mimbar

12/06/2013

Pemilu : e-Voting Alternatif Demokrasi

Filed under: Pelbagai — Harleny Abd Arif @ 9:38 am

Originally posted on Jakarta 45:

FRI: E-voting Dapat Jadi Alternatif Alat Pemilu

AntaraAntara 

Makassar (ANTARA) – Ketua Forum Rektor Indonesia (FRI) Prof Dr Laode M Kamaludin, M.Sc, M.Eng mengatakan, “elecronic voting” (e-voting) dapat menjadi alternatif alat Pemilu baik pada Pilpres maupun Pilkada bupati/walikota.

“Dengan alat ini, maka dapat menghemat anggaran Pemilu, lumayan jika dapat mencapai 50 persen,” kata Laode Kamaluddin pada pertemuan regional Forum Rektor Indonesia di Universitas Hasanuddin, Makassar, Sabtu.

Menurut dia, pentingnya penggunaan alat tersebut, selain karena pertimbangan ekonomis, juga akurasi datanya jauh lebih terjamin dan dapat diakses oleh semua masyarakat.

Berkaitan dengan hal tersebut, FRI yang didukung lembaga yang kompeten BPPT dan KPU pusat.

“Upaya menghemat anggaran itu harus dipikirkan sekarang, sehingga anggaran berdemokrasi itu sebagian dapat dialihkan untuk pembangunan,” katanya.

Hal senada dikemukakan Rektor Universitas…

View original 99 more words

16/10/2010

Jejak Mihrab & Mimbar Berwajah Baru!

Filed under: Hebahan — Harleny Abd Arif @ 12:01 am

 

 

ASSALAMUALAIKUM

Kepada semua tetamu yang sering ataupun jarang-jarang bertandang, mahupun yang tanpa sengaja singgah lalu menjengah…

Dengan sukacitanya, saya ingin membuat hebahan kepada tetamu yang dihormati bahawa saya selaku Tuan Punya Blog Jejak Mihrab & Mimbar ini akan berpindah ke rumah baru. Rumah lama yang sedia ada ini (http://www.jejakmihrabmimbar.wordpress.com) bakal saya tinggalkan tanpa melupuskan segala harta berupa teks bertulis dan foto yang ada. Biarlah segala harta yang saya tinggalkan menjadi khazanah berharga yang kekal tersimpan di dalamnya.

Untuk makluman, rumah baru yang akan saya duduki nanti telah ditaja selama 1 tahun yang mana sewanya telah dilunaskan oleh saudara Sangilapi dari blog http://rezekimurah.com . Segala urusan perpindahan ke rumah baru beralamat di http://jejakmihrabmimbar.com pula telah dibantu oleh saudara Mijie dari blog http://muhammadtarmizi.com . Terima kasih yang tidak terhingga kepada kalian berdua.

Perpindahan saya ini diibaratkan seperti “cuci kaki” kerana semua keperluan telah tersedia di hadapan mata. Aktiviti harian di rumah baru akan berjalan seperti biasa. Cuma bulan pertama menjejakkan kaki ke tempat baru pastinya perjalanan aktiviti bergerak perlahan lantaran proses penyesuaian.  

Terima kasih juga kepada semua tetamu yang sudi meluangkan masa melayari info di dalam sanggar ini.

Entri baru akan dimuatkan dalam  http://jejakmihrabmimbar.com 

 

13/10/2010

Musalla Kampung Bukit

Filed under: Masjid-Masjid Tua di Semenanjung — Harleny Abd Arif @ 8:56 pm

 

Tarikh: 04 September 2010
Lokasi: Jalan Teluk Kumbar, Bayan Lepas

  

Siri jejak mihrab dan mimbar diteruskan menghala ke Utara Tanah Air. Kali ini tinjauan dijalankan di Musalla Kampung Bukit yang terletak di persimpangan Jalan Teluk Kumbar, Bayan Lepas.

  

Jam menunjukkan pukul 3.10 petang ketika saya melalui jambatan Pulau Pinang. Ambil peluang rakam foto pemandangan lautan, gunung dan awan yang melatari pandangan.

 

Laluan agak lancar semasa kenderaan melalui sepanjang jambatan Pulau Pinang. Namun, cuaca mula mendung seolah-olah memberi tanda bahawa hujan akan turun.

 

Tiang yang tinggi menjulang berdiri teguh bagaikan pasak jambatan.

 

Foto ini pula dirakam semasa berada di hujung jambatan Pulau Pinang.

  

Perjalanan diteruskan ke lokasi Musalla Kampung Bukit. Suatu masa dahulu, ianya pasti sebuah masjid. Cuma kini, masjid lama telah beralihfungsi menjadi surau.

  

Apa yang mengundang perhatian saya ialah ciri-ciri rekabentuk ukiran papan kepala cicak, papan cantik (tumpu kasau) dan buton yang terdapat pada bahagian bumbung.

 

Perhatikan mihrab pada tingkat atas musalla. Berdasarkan pemerhatian ke atas rekabentuk dan bahan pembuatan binaan mihrab, saya yakin bahawa ianya adalah ruang mihrab asal yang dikekalkan sehingga ke hari ini. Pada bahagian bawah juga terdapat binaan ruang mihrab yang baru dari kemasan jubin.

 

Pintu utama menuju ke ruang dalam tempat bersolat. Bahagian kepala pintu mempunyai rekabentuk yang telah dipermudahkan olahannya daripada motif kipas.

 

Tangga ini pula terdapat di sebelah kanan pintu masuk. Tangga ini perlu dilalui dari luar untuk menuju ke bahagian atas musalla.

11/10/2010

Masjid Kampung Seronok

Filed under: Masjid-Masjid Tua di Semenanjung — Harleny Abd Arif @ 10:27 pm

 

Tarikh: 04 September 2010
Lokasi: Kampung Seronok, Pulau Pinang

 

Senibina masjid Kampung Seronok ini mengundang perhatian saya semasa melalui jalan di hadapan masjid.

 

Senibina masjid Kampung Seronok dengan kombinasi warna biru (bumbung) dan putih (bangunan) dari arah pandangan hadapan.

 

Bahagian kepala pintu dengan rekebentuk seperti kipas. Motif kipas seperti ini turut didapati pada Musalla Kampung Bukit, Jalan Teluk Kumbar di Bayan Lepas yang dikunjungi sebelumnya, selain terdapat pada rekabentuk mimbar di beberapa buah masjid tua di Sungai Dua, Pulau Pinang .

 

Sisik naga di tulang perabung masjid menampilkan kelainan dengan buton sebagai pelengkap kepada hiasan bumbung.

 

Rekabentuk daripada unsur tumbuhan ini mengingatkan saya akan ragam hias mimbar masjid Teluk Memali dan mimbar Masjid Ahmadiah di Perak yang bercirikan pengaruh Bugis.

 

Hajat di hati hendak melihat lebih dekat rekabentuk mihrab, namun jemaah baru selesai menunaikan solat Asar dan masih berkumpul di bahagian dalam.

 

Masjid Kampung Seronok pernah memperolehi sijil penghargaan Anugerah Pengurusan Terbaik.

 

04/10/2010

Muzium Lukut

Filed under: Muzium — Harleny Abd Arif @ 10:14 pm

Tarikh: 14 Jun 2010
Lokasi: Muzium Lukut

 

Sejarah Lukut Sepintas Lalu…

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, Lukut membawa maksud sejenis tumbuhan atau pohon renek. Pada awal abad ke-19, Lukut merupakan sebuah wilayah yang berasingan dari Selangor selain Kelang, Bernam dan beberapa tempat lain. Lukut pada asalnya didiami oleh Orang Laut yang menjalani kehidupan sebagai nelayan dan petani (bercucuk tanam).

Walaupun sejarah tidak begitu jelas tentang penguasaan Selangor terhadap Lukut, namun di bawah pemerintahan Sultan Salehuddin (Sultan Selangor yang per-1) sehinggalah ke pemerintahan Sultan Ahmad Shah (Sultan Selangor ke-3), Lukut adalah sebahagian daripada pengaruh penguasaan Selangor. Era pemerintahan Raja Bot merupakan permulaan era kemerosotan Lukut kerana terdapat pelbagai masalah yang dihadapi semasa pemerintahan baginda. Di antaranya adalah tuntutan wilayah Lukut oleh Sungai Ujong, penentangan Raja Sulaiman (Pembesar Sungai Raya), bebanan hutang yang semakin berat dan hasil pengeluaran biji timah yang semakin merosot.

Termeterainya Perjanjian Persempadanan Selangor – Sungai Ujong pada 31 Julai 1880, menandakan berakhirnya era pemerintahan pembesar Melayu di Lukut. Raja Bot menyerahkan Lukut kepada Sungai Ujong secara rasminya melalui perjanjian tersebut.

 

Bermulanya episod kunjungan ke Muzium Lukut…

 

Tanggal 14 Jun 2010 yang lalu saya telah berkunjung ke Muzium Lukut. Seperti biasa, kunjungan ke lokasi ini bukanlah agenda utama yang dirancang sebelum melangkah keluar dari rumah, sebaliknya adalah lawatan mengejut sebaik ternampak papan tanda tertera ‘Muzium Lukut.’ Saya dan keluarga sering melalui jalan lama menuju ke Seremban, namun sering ‘melepaskan peluang’ membuat kunjungan. Justeru keputusan mendadak untuk singgah telah dibuat setelah merasakan alangkah rugi sekiranya tidak melihat artifak yang ada sebagai mengenang sejarah Kota Lukut yang pernah mencapai kegemilangannya sejak dari pemerintahan Raja Jumaat bin Raja Jaafar (1847-1864).

 

Bangunan ini adalah galeri utama yang menempatkan Sejarah Kota Lukut. Galeri ini mempunyai beberapa segmen antaranya berkisar tentang Latar Belakang Sejarah Lukut, Kota Lukut Sebagai Kota Pertahanan, Lukut Pesat Ekonomi dan Pentadbiran, Lukut Dalam Aspek Politik, Laporan Kapten Macpherson dan Perlombongan Bijih Timah di Lukut. 

 

 Anak tangga menuju ke bahagian tingkat atas bangunan muzium.

 

Dari arah galeri utama Muzium Lukut, pengunjung boleh melihat dengan jelas Kota Lukut yang terletak di bahagian atas bukit.

 

Mini lanskap pancuran air di hadapan galeri mewujudkan suasana tenang dan damai.

 

Meriam Raja Jumaat (dari sisi atas) kedudukannya terletak di bahagian hadapan bangunan Muzium Lukut.

 

Meriam Raja Jumaat (dari sisi hadapan) dijadikan sebagai monumen di sisi kiri dan kanan di bahagian hadapan galeri.

 

Meriam tembaga ini dijumpai secara tidak sengaja pada tahun 1993 pada masa kerja-kerja survei arkeologi di Bambek Shoal, Port Dickson bagi mengenalpasti sebuah kapal British iaitu Caroline yang tenggelam pada tahun 1886. Pada 6 Ogos hingga 9 Disember 1995, ekskavasi menaikkan artifak Kapal Nassau termasuk meriam ini telah dilaksanakan pihak kerajaan Malaysia melalui Jabatan Muzium dan Antikuiti dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia dan beberapa agensi lain. (Sumber info: Pameran Kapal Nassau, Muzium Lukut)

 

Kelihatan dua ekor naga dengan bahagian kepala tanpa ekor sedang mengulum sebiji batu pada permukaan meriam tembaga (meriam di atas). Kedudukan meriam ini terletak di kaki bukit bertentangan dengan tangga menuju ke Kota Lukut.

 

Tangga ini perlu dilalui dan dinaiki oleh pengunjung untuk menuju ke Kota Lukut.

 

Pemandangan kehijauan alam yang dapat dinikmati dari atas Kota Lukut. Hanya perabung Muzium Lukut yang kelihatan.

 

ARTIFAK DI RUANG DALAM GALERI MUZIUM LUKUT 

 

 

Meriam Lela adalah senjata api tradisional Melayu yang diperbuat daripada tembaga. Ianya sejenis alat bedil mudah alih dan agak kecil saiznya.

 

Tempayan (kanan) dan martaban (kiri) digunakan sebagai tempat menyimpan air, makanan dan barangan pada masa zaman kegemilangan Lukut.

 

Alat menapis amang bijih ini adalah salah satu daripada peralatan yang digunakan untuk memproses bijih timah oleh para pelombong di Lukut pada suatu masa dahulu.

 

Alat ini pula dikenali sebagai bekas amang bijih. Ianya diperbuat daripada kayu keras. Fungsi alat ini adalah untuk menyimpan amang bijih yang telah diasingkan daripada bijih timah.

 

28/09/2010

Cahaya Lebuhraya Melalui Lensa Digital Tua

Filed under: Galeri — Harleny Abd Arif @ 8:26 pm
 
Tarikh: 25 Sept. 2010
Lokasi: Sepanjang Lebuhraya Selatan-Utara
 
 
Pabila malam menjelma
Berbekalkan kamera digital tua
Muncung lensa ku tala tak tentu hala
Lalu…terhasillah getaran CAHAYA
 
 
Karya di ruang maya ini adalah hasil daripada rakaman melalui lensa kamera digita tua.  Garisan pelbagai seperti melintang, menegak, menyerong, berpintal, beralun dan rupa hati yang terhasil adalah kesan pergerakan dengan cara ‘menggoyang-goyangkan’ kamera. Saya mulakan paparan dengan karya pertama iaitu rupa hati hasil daripada cahaya bulan. Agak menarik PABILA BULAN TERBELAH  2…BULAN CINTA PUN MENJELMA!
 
 
 
PABILA BULAN TERBELAH 2
 
 
 
GEMILANG

  

APUNG

  

BA, TA, THA: TANPA TITIK

  

1 HALA TUJU

  

AKSI GERAK PERLAHAN

  

NEUTRAL

  

SEKAWAN

  

PINTALAN 1

  

PINTALAN 2

  

SANG RATU CAHAYA 1

  

SANG RATU CAHAYA 2

  

STRATEGI

 

 

MENUJU PUNCAK

  

STATIK

  

MENGEJAR MIMPI

  

BERHENTI BERLARI

  

KHAYALAN

  

SENJAKALA

  

SEIRAMA

  

ARUS

  

ARAH HIDUP

  

RENTAK HIDUP

  

GARIS WAKTU

  

ATAS vs BAWAH

  

LENA

  

BERPAUT

  

KUPU-KUPU MALAM

 

CAHAYA CINTA 1

 

CAHAYA CINTA 2

 

  

KEMBARA CINTA

25/09/2010

Sumbangan Amal Rumah Kebajikan Dayah Nurul Huda

Filed under: Hebahan — Harleny Abd Arif @ 4:42 pm
 
 
Kebetulan hari ini saya terfikir untuk membuat hebahan tentang sumbangan amal di dalam sanggar ini. Justeru, pada catatan kali ini saya kongsikan paparan foto kunjungan ke rumah anak-anak yatim dan fakir miskin Dayah Nurul Huda dalam 3 siri tinjauan terdahulu. Dayah Nurul Huda ini terletak di desa Ajee Cut, Ingin Jaya, Aceh Besar. Sesi ziarah sambil beramal ini adalah agenda peribadi. Walaupun ianya program sampingan yang tiada dalam jadual kajian, namun rumah kebajikan ini adalah lokasi pertama kunjungan sebaik menjejakkan kaki ke lapangan terbang Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh.
 
Pada 3 tinjauan terdahulu (Jun 2009, September 2009 dan April 2010), saya hanya menghebahkan secara lisan kepada waris terdekat dan sahabat handai yang ingin menghulurkan sumbangan peribadi. Alhamdulillah, ada individu dermawan yang sudi menghulurkan sumbangan. Hasil kutipan kewangan yang diterima terus disampaikan ke tangan Tgk. Darmansyah Daud selaku pucuk pimpinan Dayah Nurul Huda. Tiada limitasi dalam menetapkan jumlah sumbangan. Sama ada banyak atau sedikit apa yang penting adalah pemberian seikhlas hati sebagai tanda simpati. 
 
InshaAllah, pada pertengahan atau selewat-lewatnya penghujung November hadapan saya akan terbang ke wilayah Acheh buat kali ke-4 bagi melengkapkan pengumpulan data di lapangan. Justeru, saya amat mengalu-alukan sumbangan amal seikhlas hati daripada mana-mana pihak atau individu yang berhajat menghulurkan sumbangan kewangan bagi disalurkan kepada rumah kebajikan Dayah Nurul Huda ini. Sumbangan berbentuk barangan bukan tidak diterima sebaliknya agak sukar untuk diuruskan kerana saya sendiri telah melalui pengalaman berhadapan kekangan pada 2 daripada 3 siri tinjauan terdahulu. Berat muatan barangan  kiriman (pakaian khususnya) yang dibawa sahaja mencecah ratusan ringgit nilai timbangannya.
 
Hanya kapsyen ringkas yang tertera di bawah foto paparan dalam catatan pada kali ini. Info lanjut, silalah jengah ke sanggar yang akan saya highlightkan dengan warna merah di bawah nanti . Mudah-mudahan kisah yang saya sifatkan ‘terkesan di lubuk hati’ dalam laman http://jejakmihrabmimbar.wordpress.com/2010/04/27/1894/ akan  menerbitkan keinsafan diri khalayak yang menghayati.

Dayah Nurul Huda

 

Bangunan Dayah Nurul Huda

  

 

SIRI KUNJUNGAN PER-1 (JUN 2009)

  

Foto 1: Siri Kunjungan Per-1

 

Foto 2: Siri Kunjungan Per-1

  

 

SIRI KUNJUNGAN KE-2 (SEPT. 2009)

 

Foto 1: Siri Kunjungan Ke-2

 

Foto 2: Siri Kunjungan Ke-2

  

 

SIRI KUNJUNGAN KE-3 (APRIL 2010)

 

Foto 1: Siri Kunjungan Ke-3

 

Foto 2: Siri Kunjungan Ke-3

 

Bagi mana-mana pihak atau individu yang berhajat memberi sumbangan mohon jasa baik untuk menghubungi talian 019-6972567  atau sumbangan boleh disalurkan terus ke akaun 12-038-02-328220-1 (Bank Islam). 100% daripada hasil kutipan akan disalurkan terus ke tangan pucuk pimpinan Dayah Nurul Huda iaitu Tgk. Darmansyah Daud dalam siri kunjungan ke-4 akan datang. Mudah-mudahan sumbangan seikhlas hati daripada pihak saudara/saudari dapat meringankan beban saudara seagama kita di sana. Semoga ianya akan menjadi saham berkekalan sebagai bekalan menuju alam akhirat.

24/09/2010

Makam Sheikh Yusuf di Gowa

Filed under: Kompleks Makam — Harleny Abd Arif @ 2:09 am

 

Tarikh: 07 Ogos 2010
Lokasi: Gowa, Sulawesi Selatan

 

Nama sebenar Sheikh Yusuf ialah Syekh al-Haj Yusuf bin Abdullah bin Abi Khairy al-Munjalawy al-Makassary. Almarhum lahir pada masa pemerintahan I Mangnga’rangi Daeng Manrabbiya Sultan Alauddin Raja Gowa ke XIV, 19 tahun setelah agama Islam menjadi agama rasmi kerajaan Gowa (Jumaat, 9 Nov 1607M). Almarhum adalah seorang Ulama, Sufi dan Pejuang Islam. Pernah hidup dalam buangan ke Cape Town dengan arahan penjajah Belanda. Di Cape Town dipandang mulia sebagai seorang yang mempunyai karamah sehingga makamnya dikenal sebagai makam keramat walaupun jasadnya telah dipindahkan ke Gowa. HAMKA, seorang tokoh dan sarjana Islam turut mengagumi almarhum termasuklah Nelson Mandela pernah mengeluarkan kenyatan memuji Syekh Yusuf sebagai “Putra Afrika, pejuang teladan kami” (Djamaluddin Aziz Paramma Dg. Djaga, 2007: 39)

 

Papan info ini terletak di bahagian kepala pintu menuju ke ruang dalam bangunan makam Sheikh Yusuf.

 

Makam dengan hiasan puncak seperti rekabentuk piramid ini terletak di sisi kanan kompleks makam Sheikh Yusuf.

 

Makam-makam lain yang terdapat di sekitar kompleks makam Sheikh Yusuf. Makam ini terletak di sisi kiri bertentangan dengan makam di atas.

 

Inilah makam Sheikh Yusuf yang kedudukannya bertentangan dengan pintu masuk. Keliling makam dipagar dengan besi yang bahagian atasnya dikelambukan kain kuning. 

 

Batu nesan Sheikh Yusuf dari jarak dekat. Dalam foto ini ialah jurukunci yang memegang kunci makam. Beliau merupakan waris keturunan almarhum Sheikh Yusuf.

 

Di sisi kiri makam Sheikh Yusuf pula adalah makam isterinya iaitu almarhum Siti Daeng Nisanga.

 

Keindahan seni ukiran hasil pahatan pengukir di bahagian hujung kaki makam Siti Daeng Nisanga. Ukiran ini terserlah dengan cat keemasan di permukaan batunya.

 

Mari kita lihat lebih dekat batu nesan milik Siti Daeng Nisanga…Nampaknya nesan ini juga dicat dengan warna hitam lalu dikilatkan permukaan batunya.

 

21/09/2010

Menjejak Syair Behrang Hulu

Filed under: Catatan Penulis — Harleny Abd Arif @ 11:57 am

  

“Syair pun awak nak jejak? Ingatkan jejak masjid tua untuk kaji mihrab dan mimbar je.” Inilah ayat-ayat pertanyaan bersifat keliru yang spontan keluar dari mulut yong (kakanda). Memang saya akui, bab berjalan ni memang dah semacam tradisi dalam keluarga. Dari sejak lahir ke dunia hingga berusia 17 tahun sahaja, saya telah 10 kali mengikut keluarga berpindah. Bertukar sekolah sejak dari alam sekolah rendah  di tahun 1 hingga tamat tingkatan 5 sahaja sebanyak   7 kali (nak tahu kisah lebih lanjut, silalah berkunjung ke sanggar Diari Hidup). Masih segar dalam ingatan ayahanda membawa kami 8 beradik (adinda bongsu ke-9 belum lahir ketika itu) mengelilingi Semenanjung semasa cuti sekolah dengan menaiki van. Semasa itu saya berusia 12 tahun (1988). Bonda pula baru lepas tamat berpantang melahirkan adinda ke-8. Selama 7 hari kami sekeluarga berada di jalanan…berkunjung ke tempat-tempat bersejarah di setiap negeri. Sebelum maghrib menjelang, ayahanda mencari hotel di sepanjang laluan. Kira masa tu main redah aje mana-mana hotel yang masih kosong biliknya. Bukan macam sekarang yang mana tempahan boleh dibuat awal sama ada sebulan atau seminggu sebelum berangkat. Tapi, alhamdulillah…tak pernah pula kami tidur di dalam kenderaan. Lokasi perhentian kami sekeluarga adalah di masjid-masjid. Ya, agaknya disitulah bermulanya sesi singgah menyinggah ke masjid-masjid lama. Hal ini tidak saya sedari sebelumnya, tapi secara spontan menyedarinya ketika menaip struktur ayat terakhir di para pertama catatan ini.

Setelah panjang lebar memaparkan mukadimah pada para pertama, maka  akan saya kongsikan pula catatan seteruskan. Kisah Menjejak Syair Behrang Hulu. Sebut tentang Behrang Hulu, bagi mereka yang pernah dan sering berkunjung ke situ akan membayangkan Sungai Bil atau Proton City.  Saya pula mengatur perjalanan ke Behrang Hulu bukan dengan tujuan menuju ke dua lokasi tersebut. Tujuannya adalah menjejak puisi Melayu lama iaitu syair yang diberi nama Syair Behrang Hulu. Usaha pencarian ini adalah sebagai memenuhi hajat mantan pensyarah pembimbing saya semasa MA dulu iaitu Dr. Shaiful Bahri bin Md Radzi di Pusat Pengajian Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu di Fakulti Sains Sosial, UMK Bangi. “Harleny, awak pernah dengar tak Syair Behrang Hulu dan Syair Keramat Teluk Rubiah?” Itulah soalan yang diajukan kepada saya lebih sebulan yang lalu. Namun, baru beberapa hari yang lalu (Sabtu, 18 Sept. 2010) saya berkesempatan meluangkan waktu ke Behrang Hulu…

 

Kisah satu hari di hari raya
Siri jejak menjejak bermula
Pencarian bait syair lama
Di Behrang Hulu nama tempatnya

 

Serangkap pantun sebagai pembuka tirai cerita…siri jejak pencarian sebuah puisi Melayu lama. Spontan ilham menzahirkan sebuah pantun menjelma tatkala ada panggilan masuk ke telefon bimbit…ada urusan yang perlu disempurnakan di luar sana. Nampak gayanya setakat ini sahaja buat ketika ini. Bertemu kembali nanti… 

Bersambung semula…

Pulang dari berkunjung ke rumah bonda saudara di sebelah ayahanda di  Trolak, saya dan keluarga menghala pula ke arah pekan Slim. Konvoi 4 buah kenderaan dengan hajat seterusnya bertandang ke rumah sepupu kepada bonda. Entah bagaimana 3 buah kenderaan di hadapan kami hilang dari pandangan. Ingatkan mereka dah sampai dulu ke kediaman yang dituju…namun sebaik tiba di kawasan perumahan yang dituju tiada langsung kenderaan lain di situ. Lalu saya ambil telefon bimbit nak menelefon bertanya di mana mereka semua berada. Rupa-rupanya baru saya perasan yang ada pesanan masuk di telefon beberapa minit yang lalu mengatakan bahawa mereka mengubah haluan ke arah Slim Village untuk menziarahi nenda saudara (adinda kepada almarhum datuk). Terpaksalah saya berpatah semula beberapa kilometer menuju ke pekan Slim untuk mengambil simpang ke jalan Slim lama. Sepanjang melalui jalan ini, saya teringat akan pesanan Dr. Shaiful Bahri tentang pencarian Syair Behrang Hulu.

Sebelum melangkah pulang dari rumah nenda saudara yang berusia di awal 80-an, saya bertanya apakah dia pernah mendengar tentang syair yang dimaksudkan. Ketika itulah kakanda sulung saya mencelah seperti dialog pada baris permulaan catatan. Nenda sendiri terpinga-pinga kerana seumur hidupnya bermastautin sekian lama di situ, tidak pernah pula terdengar akan syair tentang Behrang Hulu. “Behrang Hulu lagi ke depan…cuba tanya orang kat situ,” saran nenda kepada saya. Perjalanan diteruskan sehinggalah saya terpandang akan masjid lama sebelum tiba di Behrang Hulu. Benarlah kata pepatah Melayu lama, jauh perjalanan luas pengalaman…ada juga yang berkata jauh perjalanan luas pandangan. Usaha nak jejak syair lama, terjejak masjid tua. Lalu saya berhenti seketika merakam foto senibina luar dan  dalamnya. Kira siri jejak serampang dua mata…sebab alangkah ruginya andai khazanah lama dipandang hanya sebelah mata.

 

Masjid Jamek Slim Village

 

Di luar pintu serambi masjid, kelihatan 2 orang lelaki dalam usia awal 70-an sedang asyik bercerita. Lalu saya menyapa keduanya. Tidak sangka bahawa mereka adalah pengerusi dan setiausaha masjid yang sama…keduanya mantan guru besar rupanya. Soalan berkisar tentang penubuhan masjid sebagai pembuka kata-kata. Kemudian pertanyaan tentang syair pula diajukan kepada mereka. “Tak pernah pulak kami dengar Syair Behrang Hulu sepanjang hidup di sini.” Itulah jawapan yang diberikan salah seorang daripada mereka…jawapan yang sama dengan nenda saudara. Jawapan ini juga sama dengan jawapan yang diberikan Dr. Ahmad Suhaimi (pensyarah pembimbing sekarang yang merupakan anak jati Behrang). “Saya tak pernah dengar…kalau ada, saya pun nak.” Bagi mereka yang mengetahui betapa besarnya nilai falsafah dan pemikiran yang terkandung dalam puisi Melayu lama tak kira syair, pantun, gurindam, seloka dan sebagainya, syair lama sebegini amat dihargai penemuannya. Apa lagi jika bait puisi tersebut berkisar tentang tempat kelahiran, pasti punya keinginan yang kuat untuk  mengetahui makna tersirat di sebalik bait puisi ciptaan.

Pertanyaan syair tentang Behrang Hulu akhirnya bertukar menjadi sesi bercerita. Saya hanya memasang telinga sambil tangan mencatat apa jua info menarik yang diperkatakan kedua sahabat tadi. Memang sejak kecil saya berminat membaca buku-buku berunsur mitos atau lagenda dalam kelompok sastera rakyat. Baik tradisi tulisan melalui teks bacaan mahupun tradisi lisan yang disampaikan melalui pertuturan dari mulut ke mulut yang diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Yang asyiknya pada hari tersebut, saya seolah-olah sedang duduk di hadapan penglipur lara. Berdasarkan penilaian saya selama 30 minit berkongsi cerita, pengerusi masjid tersebut sememangnya seorang pencinta budaya. Beliau sendiri pernah membaca dan turut memiliki teks Syair Siti Zubaidah dalam aksara jawi. “Pernah dengar tentang Lagenda Pinang Beribut?” Saya hanya menggeleng-gelengkan kepala apabila ditanya pengerusi masjid. Menurut beliau, ada seorang penglipur lara dikenali sebagai Pak Ali. Pak Ali inilah yang akan bercerita selama 3 malam berturut-turut tentang lagenda Pinang Beribut semasa hayatnya. Namun, setelah kembali ke rahmatullah, tiada lagi penglipur lara seumpama arwah di situ. Beliau sendiri pernah menyaksikan penglipur lara tersebut menyampaikan cerita. Apa yang menarik, sewaktu tiba babak sedih dalam penceritaan maka si penuturnya akan menangis teresak-esak. Begitu juga apabila tiba kepada babak pertarungan…si penutur cerita akan mempamerkan aksi bersilat seolah-olah sedang bertarung.  

Dari kisah lagenda, masuk pula ke kisah Tok Gajah. Dikisahkan bagaimana hebatnya Tok Gajah sehingga mampu menumbangkan pohon bayas (nama saintifik oncosperma horidum) untuk mendapatkan umbutnya. Kisah ini telah disampaikan dari generasi terdahulu dan diwarisi hingga ke generasi sekarang. Ini kerana, pada suatu masa dahulu, hutan di perkampungan tersebut pernah menjadi laluan pasukan dari Pahang. Jadi, wujud cerita kononnya gelaran Tok Gajah terbit daripada kekuatan tokoh tersebut yang mana salah satunya mempunyai kekuatan menumbangkan pohon bayas dengan sekali tolak menggunakan tangan.

 

Pohon bayas dari laman www.utusan.com.my

 

Ada beberapa kisah lagi yang dikongsikan, namun cukuplah kisah di atas saya paparkan. Setelah 30 minit berbicara…saya pun memohon keizinan mengundur diri. Perjalanan diteruskan lagi sehinggalah ke Behrang Hulu. Singgah di sebuah rumah di pinggir jalan…saya cuba bertanya tuan rumah lokasi perpustakaan desa. “Di sini tak ada perpustakaan,” kata si tuan rumah. Setelah memaklumkan hajat pencarian, tuan rumah tadi mengesyorkan saya ke rumah ketua kampung yang terletak kira-kira 500 meter dari situ.

Dipendekkan cerita…tiba di kediaman ketua kampung Behrang Hulu, saya melangkah masuk ke ruang serambi rumah. Hajat pencarian tidak juga saya perolehi maklumatnya di situ. Ketua kampung yang berusia 69 tahun itu juga tidak pernah mendengar tentang syair yang saya maksudkan. Maklumat sampingan yang saya dapat pula adalah tentang bagaimana wujudnya nama Behrang Hulu. Menurut ketua kampung, di kawasan itu pada suatu masa dahulu terdapat banyak gajah. Gajah-gajah pada masa tersebut sering merosakkan tanaman dan bertindak ganas di situ. Lalu, diberikan nama Behrang merujuk kepada gajah yang naik berang. Begitulah kisahnya yang tak pernah saya ketahui sebelum ini walaupun kampung halaman sebelah bapa saya lokasinya tidak jauh dari Behrang Hulu ini. Behrang Hulu ini juga adalah laluan semasa saya belajar memandu suatu ketika dahulu, tapi tidak pernah saya ambil tahu akan asal usul namanya.

Memang dalam siri kali ini saya gagal menjejak syair Behrang Hulu, namun saya tidak kecewa kerana telah memperolehi perkongsian ilmu tentang cerita rakyat di Behrang Hulu. Mudah-mudahan saya akan menemui kejayaan dalam pencarian akan datang…atau info tentang syair yang dicari diperolehi hasil maklumat daripada tetamu yang bertandang ke sanggar ini. Mungkin pada masa itu nanti, ia hadir sendiri tanpa perlu saya mencarinya lagi…

 

16/09/2010

Hari Keluarga Waris Haji Mustafa Raja Kamala

Filed under: Galeri — Harleny Abd Arif @ 6:47 pm

 

Tarikh: 11 & 12 September 2010
Lokasi: Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang

  

Pada tanggal 11 dan 12 September 2010 yang lalu, seluruh ahli keluarga almarhum Husain bin Busu (cicit kepada almarhum Haji Mustafa Raja Kamala) telah berhimpun di Hotel Seri Malaysia bagi menghadiri program Hari Keluarga. Tajuk catatan di atas sengaja saya ketengahkan dengan harapan agar sekalian waris Haji Mustafa Raja Kamala dari bahagian jurai yang lain dapat mengenali keluarga saya yang bersusurgalurkan anakanda pertama Haji Mustafa Raja Kamala iaitu Muhammad Ali bin Haji Mustafa. Semoga dengan memaparkan tajuk catatan Hari Keluarga Waris Haji Mustafa Raja Kamala, dapat memudahkan laluan ahli keluarga dari susurgalur yang lain menjejak salasilah seterusnya  menyambung semula tali silaturrahim dengan sekalian waris Haji Mustafa Raja Kamala yang masih ada. Ibarat sebuah pohon yang mempunyai ranting yang banyak cabangnya, maka mudah-mudahan setiap daripada cabang keluarga dapat mengenal antara satu sama lain di bawah satu salasilah keluarga.

Pada tahun ini, hari keluarga almarhum Husain bin Busu (datuk saya) telah dijalankan di Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang. Program hari keluarga ini adalah acara tahunan atau adakalanya diadakan 2 tahun sekali…bergantung kepada kelapangan keluarga.  Dana bagi merealisasikan program ini adalah hasil dari kutipan yuran bulanan (RM10) yang disumbangkan kepada Koperasi Husain dan Keluarga oleh ahli yang terdiri daripada anakanda dan anakanda menantu serta cucunda dan cucunda menantu almarhum Husain bin Busu. Koperasi keluarga ini telah ditubuhkan sejak dari tahun 1986 dan kini telah berusia 24 tahun. Pelbagai manfaat yang diperolehi dari penubuhan koperasi ini termasuklah menyalurkan sumbangan kepada anak-anak ahli yang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi melalui Tabung Amanah Pendidikan.

Baiklah, setelah bercerita serba sedikit tentang koperasi keluarga…mari saya bawa tetamu semua menikmati laporan bergambar pada hari berlangsungnya program hari keluarga. Pelbagai acara telah dijalankan dalam menjayakan program hari keluarga pada tahun ini. Sebaik check in, semua ahli keluarga yang terdiri daripada generasi ke-5, ke-6 dan ke-7 waris Haji Mustafa Raja Kamala telah berhimpun di dalam bilik seminar Bagan 3 untuk sesi taklimat oleh penganjur program iaitu Pn. Hjh. Hasmah binti Husain (bonda saudara). Jam 4.30 petang, semua ahli keluarga menuju ke lokasi padang  di luar perkarangan hotel untuk acara sukaneka yang dibahagikan kepada 4 kategori iaitu kategori veteran (terdiri daripada bonda dan ayahanda saudara yang merupakan anakanda almarhum Husain bin Busu), kategori dewasa yang telah berkahwin dan kategori dewasa yang masih bujang (terdiri daripada cucunda almarhum Husain bin Busu) dan kategori kanak-kanak (terdiri daripada cucunda yang masih kecil dan cicit almarhum Husain bin Busu). Acara sukaneka ini di uruskan sepenuhnya oleh urusetia hotel. Antara jenis permainan yang dijalankan adalah seperti paparan foto-foto di bawah.

 

Sebaik check in ke bilik masing-masing, semua ahli keluarga telah berhimpun di dalam bilik seminar Bagan 3.

 

Urusetia yang terdiri daripada cucunda Husain bin Busu. Mereka ini adalah sepupu saya (kecuali yang bertudung kelabu…adinda ke-8 saya). Mereka-mereka ini (termasuklah saya) adalah generasi ke-6 Haji Mustafa Raja Kamala.

 

Santai seketika di bawah khemah sebelum acara sukaneka bermula. Cuaca agak panas, jadi masing-masing cari tempat berteduh. 

 

Sambil lepak-lepak, ayahanda membelah lemang…hmmm masing-masing rupanya menuju ke padang dengan membawa bekalan makanan. Rupanya ada yang membawa lemang, nasi impit, rendang, bihun dan kuih-muih dari bilik. Kesudahannya, acara pot luck berlangsung seketika sebelum acara sukaneka bermula. Penganjur program terpaksa pasrah sebab bab rezeki ni tak boleh ditolak…jadi, mahu tak mahu masing-masing jamah dahulu apa yang telah tersedia di hadapan mata.

 

Taklimat ringkas di tengah padang pun bermula…maka berkumpullah peserta kategori veteran (bonda dan ayahanda saudara bersama pasangan masing-masing) disertai kami peserta kategori dewasa yang telah berkahwin/ bujang. Masing-masing memasang telinga mendengar arahan urusetia sukaneka. 

 

Acara pertama pun bermula…acara terompah gergasi kategori dewasa (bujang) dengan penyertaan 4 orang ahli.

 

Acara kedua pula…tarik buah kelapa gelung rotan bagi kategori dewasa (berkahwin). Nampak macam mudah nak tarik, tapi tak kena gaya…buah kelapa hanya bergerak setempat.

 

Acara seterusnya…jalan ala orang utan bagi kategori dewasa (berkahwin). Dalam acara ini, saya dan pasangan mendapat tempat ke-2. Ada juga la hadiah yang jadi tanda ingatan daripada tak menang apa-apa langsung. Buat sepupu yang lain, apa kata cuba lagi tahun depan…heh hehh.

 

Tak dapat main boling, main boling padang dengan buah kelapa sebagai bolanya pun jadi ler. Ni acara kategori veteran…moh kita lihat aksi pasangan bonda saudara saya. Pak we (gelaran ayahanda saudara sulung) dengan gaya bersahaja melontar buah kelapa dalam misi menumbangkan botol-botol 100 plus. “Rembat jangan tak rembat Yop!”

 

Acara berikutnya…kerusi berirama (Musical chair) bagi kategori dewasa (bujang). Nak hadiah punya pasal…berebut sambil mempamerkan aksi senggol-senggolan.

 

Acara bagi kategori kanak-kanak menyaksikan peserta muda ini memerah span yang dicelup dalam air ke dalam botol kosong. Peserta yang dapat mengisi air dengan penuh ke dalam botol bakal dinobatkan sebagai juara. Siapakah juaranya? Sudah tentulah anakanda saya…Nurul Afrina. Tahniah!

 

Sementara peserta kanak-kanak mengambil bahagian, bapa kepada kanak-kanak pula berlari-lari anak di tengah padang. Masing-masing mempamerkan aksi berlari-lari anak sambil cuba mengejar bola dalam usaha merembat bola masuk ke gawang. Memandangkan pergerakan bola lebih laju dari pergerakan kaki mereka, maka ada di kalangan peserta hanya menjadi pemain pasif dari bergerak secara aktif…sekian laporan dari unit sukan.

 

Untuk melatih anak-anak menyusun sepatu dengan baik, maka satu permainan di beri nama cari pasangan kasut dijalankan. Inilah aksi menggelabah yang dipamerkan anak-anak kecil bagi acara kategori kanak-kanak. Ada yang tersasul mengambil kasut/ selipar orang lain. Permainan ini juga sesuai bagi mereka yang sering tersilap atau mungkin sudah biasa menyarungkan selipar/ sandal/ kasut orang lain ke kaki sendiri semasa pulang dari mengerjakan solat jumaat di masjid/ surau…

 

Acara terakhir ialah mengutip gula-gula bagi kategori anak-anak berusia 4 tahun ke bawah. Tapi nampak gayanya, ada seorang kanak-kanak berusia 8 tahun turut serta dalam acara ini dengan alasan membantu mengutip gula-gula buat adiknya. Disebabkan ayahanda kanak-kanak tersebut yang membeli bungkusan gula-gula tersebut, maka saya dan ahli keluarga yang lain terpaksa memejam mata buat-buat tak nampak akan aksi mengelatnya itu…”Daniel…lain kali jangan mengelat ye?” heh hehhhhh 

 

Pada sebelah malamnya, diadakan majlis tahlil arwah di ruang terbuka perkarangan hotel. Bacaan tahlil diketuai oleh saudara Zakirullah (adik ipar). 

 

Empat pasangan dalam foto di atas adalah sepupu saya dengan pasangan serta anakanda masing-masing. Mereka 4 beradik adalah anakanda kepada mak we (gelaran bonda saudara sulung) saya. Kehadiran mereka menambah keceriaan program hari keluarga kerana riuh rendah mereka menggamatkan suasana. Tiga (3) daripada empat (4) beradik ini (Nurbaizurah: berdiri dua dari kiri, Ahmad Rizan: berdiri 2 dari kanan dan Huszairy: duduk 2 dari kanan) telah terbang dari Australia, Abu Dhabi dan Singapura demi menjayakan hari keluarga 2010.

 

Gelagat empat (4) orang daripada lima (5) beradik di atas pentas terbuka.  Mereka ini adalah anakanda kepada kakanda sulung saya.

 

Sebelum sesi makan malam, kami semua bersepakat untuk mengabadikan foto keluarga. Sesi rakaman pertama dimulai oleh golongan veteran yang terdiri daripada bonda dan ayahanda saudara. Duduk dalam barisan hadapan kesemuanya (kecuali 5 dari kiri adalah nenda Jahrah) adalah anakanda almarhum Husain bin Busu manakala berdiri dalam barisan belakang adalah pasangan masing-masing.

 

Foto ini pula memaparkan wajah-wajah generasi ke-5 (bonda dan ayahanda saudara) bersama dengan anakanda dan anakanda menantu masing-masing yang terdiri daripada generasi ke-6 waris Haji Mustafa Raja Kamala.

 

Ini pula adalah rakaman foto keluarga besar almarhum Husain bin Busu. Alhamdulillah, program hari keluarga pada tahun ini dihadiri oleh kesemua anakanda, cucunda dan cicit almarhum kecuali 5 orang iaitu adinda bongsu saya Muhammad Akmal dan Nadiah Hanisah (sepupu) yang berada di Kaherah serta Muhammad Haikal (sepupu) di New Zealand. Ketiga-tiga mereka sedang dalam pengajian manakala 2 orang sepupu lagi iaitu Muhammad Fadzli dan Ahmad Zakir tidak dapat hadir kerana perlu menggalas tugas di hari Raya.    

 

Acara yang ditunggu-tunggu telah bermula…selesai majlis tahlil, masing-masing meluru dengan sopannya ke meja jamuan BBQ dan beraneka menu lainnya. Walaupun lapar…masing-masing perlu bersabar berbaris dalam barisan seiring dengan penampilan. Al-maklumlah, setiap ahli keluarga diwajib mengenakan pakaian tradisional pada acara jamuan, jadi langkah haruslah diatur dengan tenang. Makanan yang disajikan memang membangkit selera… semuanya sedap. Syabas buat Mak Lang selaku penganjur program…pilihan menu memang menepati selera kami semua.

 

Dah selesai ambil nasi dan lauk pauk…mereka menuju pula ke meja yang menempatkan hidangan kek, puding, kuih tradisional, rojak dan buah-buahan.

 

Rojak buah yang disajikan memang ada ummphh…buktinya, lihat sahaja bagaimana ahli keluarga yang lain berkerumun bagaikan semut menghurung gula. Masing-masing menanti giliran untuk sesi cedok mencedok rojak masuk ke pinggan.

 

Wajah-wajah sepupu teruna…dah besar kome semua ye! Di kiri dan kanan adalah anakanda kepada asyu Noni (bonda saudara) dan di tengah pula anakanda asyu Noli (ayahanda saudara).

  

Selesai jamuan, semua ahli keluarga menuju ke bilik Bagan 3 untuk program seterusnya iaitu mesyuarat keluarga. Sebelum mesyuarat bermula, Pak Ngah (kiri) memberi laluan kepada nenda Jahrah (isteri almarhum Husain bin Busu) memperkatakan sesuatu kepada sekalian anakanda/anakanda menantu, cucunda/cucunda menantu yang hadir di bilik mesyuarat. Cucunda dan cicit lain yang masih bersekolah masing-masing dah masuk ke bilik hotel untuk sesi lelap mata. Setelah melafazkan ucapan, En. Abd Arif bin Abdullah (ayahanda) selaku pengerusi Koperasi Husain dan Keluarga Sesi 2008-2010 kemudiannya membentangkan minit mesyuarat dan penyata kewangan yuran koperasi, Tabung Amanah Pendidikan dan hal-hal lain.

 

Suasana sepi seketika di bilik Bagan 3. Kali ni tak boleh riuh-rendah sebab perlu menjaga etika menghadiri mesyuarat. Walaupun mesyuarat pada tahun ini dikendalikan secara lebih formal…namun, yang tak formalnya tetap ada. Agak-agak apa yang tak formalnya? Tu dia…bekalan makanan yang terhidang di hadapan ahli yang menghadiri mesyuarat apa cerita! Ni mesti ditapau dari jamuan BBQ tadi.

 

Apakah yang sedang difikirkan mereka? Sama ada mereka ini benar-benar menumpukan sepenuh perhatian terhadap apa yang dibentangkan dalam sesi mesyuarat atau masing-masing dah mengantuk sebenarnya.

 

Inilah individu yang telah dipilih sebulat suara  sebagai Ahli Jawatankuasa Koperasi Husain dan Keluarga bagi sesi 2010-2012. Dari kanan: En. Mukhtar bin Yaccob selaku pengerusi, En. Mohd Akhir bin Abd Arif selaku bendahari dan Puan Rusediana Asrina sebagai setiausaha. Bersedialah menggalas tugas yang diamanahkan ya…kami akan menyokong dan sentiasa memberi kerjasama kepada kalian bertiga.

 

Ini pula adalah paparan foto keesokan harinya pada program penyampaian hadiah di lokasi bilik yang sama iaitu bilik Bagan 3. Lihatlah gelagat mereka yang julung-julung kali dinobatkan sebagai salah seorang pemenang bagi acara kategori dewasa (berkahwin). Aksi sepupu lelaki yang memberi laluan khas kepada si isteri (mengangkat kedua belah tangan) dek kerana sangat teruja akan kemenangan mereka.

 

Gelagat mak lang (Hjh. Hasmah Husain) dan pasangannya ketika sesi penyampaian hadiah oleh mak we (Hjh. Raslah Husain) mencuit hati kami semua.

 

Acara penyampaian hadiah kemudiannya diteruskan pula dengan acara Rantaian Kasih. Dalam acara ini, ahli keluarga bertukar hadiah di antara satu sama lain secara undian. Gulungan kertas undi tertera nama setiap ahli koperasi dimasukkan ke dalam balang. Setiap ahli perlu mengambil gulungan kertas undi dan menuntut hadiah daripada individu yang namanya tertera pada kertas tersebut. Dalam foto di atas, sepupu saya iaitu Ahmad Zaidi (kiri) sedang menyerahkan hadiah kepada adinda ke-6 saya iaitu Mohd Akhir (kanan).

 

Dakapan kasih seorang anak…Asyu Noli (kiri) sedang memeluk erat nenda. Asyu adalah ayahanda saudara bongsu yang mempunyai pertalian adik-beradik dengan bonda saya. Almarhum Husain bin Busu mempunyai 7 orang anakanda (3 lelaki dan 4 perempuan) yang mana bonda saya adalah anak ke-2.

 

Sesi menyampaikan duit raya sebagai program penutup hari keluarga tahun ini. Adinda ke-7 saya, Salwa yang masih dalam pantang membawa bayi lelakinya kepada nenda Jahrah untuk menerima duit raya. Si kecil ini adalah cicit paling muda daripada 20 orang cicit setakat ini. Bakal menyusul 2 orang cicit lagi pada awal tahun hadapan.

Sekian…bertemu lagi pada program hari keluarga pada tahun berikutnya… = )

 

Laman Berikutnya »

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.