Jejak Mihrab & Mimbar

17/02/2010

Intipati Falsafah Pemikiran Melayu di sebalik Penciptaan Pantun Melayu

Filed under: Himpunan Esei Penulis — Harleny Abd Arif @ 4:25 pm

Corak hidup masyarakat dan bangsa Melayu pada zaman dahulu dicerminkan melalui puisi lama seperti pantun dan peribahasa. Za’ba di dalam bukunya bertajuk Ilmu Mengarang Melayu (1965: 219), mengatakan bahawa penciptaan pantun merupakan puisi tertua dan milik asal kepunyaan masyarakat Melayu. Telah diterima umum bahawa pantun adalah ciptaan asli orang Melayu. Ianya bukanlah adaptasi daripada puisi-puisi Jawa, India atau Cina. Ini bermakna, pantun merupakan puisi asli yang dimiliki oleh masyarakat Melayu serta paling awal muncul berbanding puisi yang lain (Harun Mat Piah, 1989: 122).

Masyarakat Melayu lama akrab dengan alam iaitu alam tumbuhan, alam haiwan dan alam cakerawala. Ini adalah disebabkan masyarakat pada masa tersebut sering berinteraksi dengan alam yang berada di sekeliling mereka sama ada di laut, di hutan, di bendang, di ladang dan di gunung. Harun Mat Piah (1989: 115) menjelaskan bahawa penggunaan lambang-lambang daripada alam raya perlu diketahui untuk memahami maksud pantun. Lantaran itulah pantun dikaitkan dengan alam semulajadi sebagai perbandingan dan perlambangan yang berfungsi sebagai sumber pengajaran dan nasihat. Berikut adalah contoh pantun yang memperlihatkan keakraban masyarakat Melayu lama dengan alam semulajadi:

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan

Penggunaan unsur  alam semulajadi seperti cempedak digandingkan dengan galah yang menjadi alat kebiasaan digunakan untuk menjolok buah-buahan. Pemilihan kata untuk kedua-dua baris pembayang dihasilkan dengan teliti sehinggakan dengan hanya menyebutnya sahaja, khalayak dapat mengetahui dan memahami bahagian maksud yang diujarkan pada baris ketiga dan keempat. Misalnya dengan hanya menyebut:

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan

Secara tidak langsung telah memperlihatkan unsur-unsur menyedari akan kelemahan dan kekurangan diri dengan harapan memohon bantuan daripada pihak lain yang lebih mampu. Buah cempedak sepertimana lazimnya, bercambah dari pangkal pokok hinggalah ke dahan yang tinggi. Buah yang berada di bahagian luar pagar sudah pasti tumbuh pada bahagian yang tinggi sehingga sukar untuk dicapai menggunakan tangan. Apatah lagi sekiranya buah tersebut berada di halaman atau bahagian kebun orang lain, maka perlu meminta keizinan terlebih dahulu untuk mengambilnya. Bantuan yang diminta bukan dengan tangan kosong tetapi dengan huluran galah untuk memudahkan orang yang menolong itu melaksanakannya.

Falsafah yang tersirat di sebalik pantun tersebut secara tidak langsung membawa amanat tentang peri pentingnya sifat merendah diri yang perlu ada dalam diri setiap insan. Selain itu, pantun tersebut memancarkan pemikiran masyarakat Melayu lama yang amat menekankan aspek kesantunan dan budi bahasa dalam kehidupan seharian. Budi adalah berhubung erat dengan jasa kerana jasa adalah berbudi (Harun Mat Piah, 1989: 469). Tidak mungkin seseorang individu dapat dianggap membuat jasa jika dia tidak berbudi. Ianya juga sejajar dengan tuntutan ajaran Islam yang menekankan hubungan baik antara sesama manusia.

Kebolehan seseorang pencipta pantun menggunakan lambang-lambang yang segar dan berkesan di dalam pantun amat mengkagumkan (Harun Mat Piah, 1989: 132). Tidak dapat dinafikan, hasil ciptaan pantun yang digunakan sehingga ke hari ini secara tidak langsung memperlihat keakraban penciptanya dengan alam semulajadi. Mana mungkin pantun dapat dicipta dengan sebegitu indah sekiranya para penciptanya tidak menghayati unsur-unsur perlambangan yang digunakan.

Pantun dapat berfungsi dalam hampir setiap aktiviti kehidupan masyarakat Melayu (Jamilah Hj. Ahmad, 1993: 114). Terdapat pelbagai jenis pantun yang mempunyai tema tertentu berkait rapat dengan perasaan cinta, kasih sayang, puji-pujian, nasihat, agama, adat, telatah dan corak hidup masyarakat. Tema yang ingin diketengahkan, disisipkan dengan latar alam. Kerana alam itu indah, maka unsur-unsur alam diaplikasikan di dalam setiap rangkap pantun. Sebagai contoh, masyarakat Melayu lama mengaplikasikan unsur-unsur alam seperti buah bidara, selasih, buah berangan di dalam pantun yang berkait rapat dengan luahan perasaan seseorang:

Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kasih hamba turutkan

Contoh lain:

Buah berangan masaknya merah
Buah keranji
dalam perahu
Luka di tangan nampak berdarah
Luka di hati siapa yang tahu

Keakraban masyarakat Melayu dengan alam semulajadi turut dikesan dalam pantun berikut yang menggunakan latar alam sebagai objek dan perlambangan:

Sayang Hanuman membelah bukit
Mencari ubat Seri Rama
Kasih sayang bukan sedikit
Jadi ingatan selama-lama

Pantun tersebut mengutarakan tema kasih sayang. Ianya secara tidak langsung menggambarkan nilai kasih sayang yang tidak berbelah bahagi. Kasih sayang yang diterima pula terpahat dalam ingatan hingga ke akhir hayat. Di dalam Hikayat Hang Tuah umpamanya, digambarkan betapa kasihnya Sultan Melaka terhadap Hang Tuah. Hal yang demikian adalah kerana budi Hang Tuah dan sahabatnya yang melindungi nyawa baginda daripada angkara Patih Gajah Mada semasa berada di Majapahit. Kasih Sultan Melaka terhadap Hang Tuah digambarkan sebagaimana berikut:

Hatta berapa lamanya raja Melaka kembali dari Majapahit itu, maka Laksamana pun terlalu sangat amat kurnia raja dan kasih raja akan Laksamana. Barang kata Laksamana kata rajalah, dan jika raja hendak membunuh, maka sembah Laksamana. “Tiada harus, tuanku dibunuh orang ini,” tiadalah jadi dibunuh oleh raja. Hatta maka Laksamana pun terlalu karib kepada raja, keluar masuk tiadalah berpintu lagi.

(Hikayat Hang Tuah, 1966: 168)

Berdasarkan penelitian terhadap pantun-pantun masyarakat Melayu lama, tidak dapat disangkal bahawa penciptaannya memancarkan intipati pemikiran Melayu. Segala pengalaman hidup, pandangan hidup dan falsafah yang ingin dikemukakan di dalam pantun menggunakan latar alam sebagai pembayang. Unsur-unsur sedemikian secara tidak langsung memperlihatkan keakraban masyarakat Melayu lama dengan alam semulajadi. Ini diperkukuhkan dengan pandangan yang dikemukakan oleh Francois Rene Daillie (1988: 6) sebagaimana berikut:

…this brief poem is an epitome of life and a universe in a grain of sand. It carried within itself all the elements of the Malay man’s life: his land, his house, his garden, his paddy field; the river, the sea or the forest; the trees, fruits, animals, birds, fishes; the few simple things of everyday use, it expresses his customs and tradition, wisdom, beliefs and feelings of all sorts, his love of man, woman and god.


About these ads

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Blog di WordPress.com.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: