Jejak Mihrab & Mimbar

07/06/2010

Lesen sebelum Pencen

Filed under: Diari Lucu: Dulu-Dulu — Harleny Abd Arif @ 4:03 pm

 

Perbualan di antara aku dengan Prof. Dr. Zakaria Ali pada suatu petang di bulan Oktober 2009…

Prof : Kenapa awak tak naik kereta, tapi naik kenderaan awam ke fakulti?
Aku : Fobia Prof…
Prof : Apasal pulak?
Aku : Trauma sbb beberapa kali accident…Masa ujian memandu nk ambil lesen pun accident jugak.
Prof : Bukan apa, rasanya lagi banyak kos awk kena keluar naik kenderaan awam ni. Bazir masa & tenaga jugak.
Aku : Tak apa la prof, biar la membazir duit, masa & tenaga…janji hati saya senang..

Begitulah kehidupan aku…ke sana ke mari berkenderaan awam. Ape sebabnya? Pasal trauma yang sukar aku kikis dalam diri. Itu ler kelemahan yang aku sendiri tak pasti sampai bila akan berakhir. Selagi tak ambil lesen, selagi itulah takde kesudahan kisah hidup aku ni.

Lepas SPM (1993), aku terus daftar unt belajar memandu. Masa tu daftar kat salah sebuah Kelas Memandu di Tg Malim. Mula2 mmg aku tak nafikan betapa seronoknya dapat pegang stereng. Laluan masa belajar tu kat jalan Slim lama. Ada masa aku tekan minyak, sampai pak cik  yang ajar memandu tu sound…”Engko ni laju2 nak kejar apa?” Lepas kena tegur, aku bawa perlahan2.

Tapi ada satu hari tu, time aku tengah bawa dgn kelajuan 80km/jam, x semena2 pak cik menjerit, “Tekan minyak!” Aku pun mcm org kena rasuk pegi tekan minyak…Sambil kereta meluncur laju aku tanya, “Pak cik, apasal nak tekan minyak?” (Aku tanya bukan apa…sbb keliru dia suruh pandu laju, padahal selama aku belajar dia selalu tegur jgn. bawa laju2). Rupanya ada ular menyusur melintang jalan, jd sbb itu le pak cik tu suruh aku tekan minyak. Dia nak lenyek ular yang ada depan mata rupanya. Mujur ular tu tak mati! (Ye la…buat apa nak bunuh ular tanpa sebab, bukannya mendatangkan bahaya pun). Aku pulak jadi sasaran bebelan pak cik tu  sebab x berjaya lenyek ular tersebut.

Ni pulak episod klimaks hingga membuatkan luluhnya semangat aku…

Lagi 2 minggu nak pegi JPJ, aku accident. Mujur tak jadi apa2, tapi yang tak syoknya, berkecai lampu selain kemek belakang kereta pak cik tu aku kerjakan. Apa puncanya? Entah kenapa mood aku hari tu tak baik. Memang dah jadi kebiasaan lepas tamat je waktu belajar memandu, pak cik tu selalu pelawa aku minum petang. Mmg le seronok minum free, tapi yg x seronoknya bila aku kena melangut dengar dia berborak dgn geng2 dia kat kedai tu. Disebabkan mood aku yang tak baik, jadi pelawaan pak cik tu aku tolak. Justeru, akupun beri alasan nak menunggu sahaja dalam kereta dan minta pak cik tu pergi minum dengan member2 dia. Kebetulan kereta tu aku parking seberang jalan betul2 berhadapan dengan kedai yang selalu pak cik tu singgah.

Sebaik pak cik tu turun, dia jengukkan kepala dan pesan kat aku yang masih ada dalam kereta, “Daripada awak menunggu tak buat apa2, baik awk reverse atau bawa kereta ni. Awak pun dah cekap memandu.” Aku yang patuh dan taat ni pun mengangguk je la…

Sebaik pak cik tu berpusing nak melintas jalan menuju ke kedai yang berada di seberang, aku dah start enjin nak reverse. Sedang kereta berundur dan membelok ke kiri, tiba2PRAANGGG!!! terus termati enjin (aku terlanggar tembok batu masa mengundur). Pak cik tu yang masih berada di tengah jalan terus berpaling…orang ramai kat kedai tu semua bangun dan memerhati kereta termasuk la aku yang tersadai kat tempat duduk depan. Aku terpinga-pinga mcm orang kena suntik dengan pelali. Yang pak cik tu pulak, cepat-cepat berlari dan berpatah semula ke arah keretanya yang remuk aku kerjakan. Sambil tu mulut dia tak henti2 mengomel…macam-macam cercaan yang terpacul dari mulut dia. Lidah jadi kelu, lantas membuatkan aku membisu. Lantak la apa sahaja yang pak cik tu nak berleter, kalo aku jawab pun takdemaknanya…dia tengah panas dan angin satu badan. Macam kena sampuk je lagak orang tua tu.

Disebabkan insiden tu, terus pak cik tu masuk dalam kereta dan hantar aku pulang. Mujur kereta tu masih boleh bergerak walaupun kemek di belakangnya. Macam-macam perkataan yang dilemparkan kat aku. Aku pekakkan telinga. Aku bagi peluang dia bercakap sepuas-puasnya. Sebaik turun dari kereta, pak cik tu pesan agar bayar gantirugi kereta dia yang aku rosakkan.

Masuk je dalam rumah, aku terus berlari dalam bilik. Berkurung tak keluar-keluar hinggalah ayah panggil aku keluar untuk makan malam. Aku buat x dengar je, tetap berkurung dalam bilik. Tak selera sebenarnya, dan aku x tau mcm mana nak explain kat ayah. Akhirnya, ayah masuk dan tanya apa halnya taknakkeluar makan? Aku pun cerita dari A to Z…Yang aku tak sangka, ayah tenang je. Dia x marah aku langsung, sebaliknya salahkan pak cik tu. Kata ayah, itu bukan salah aku, tapi pak cik tu sebab biarkan aku memandu sorang2 tanpa guru. Aku pun terus bagitau ayah, taknak memandu dah. Ayah tak marah juga tak memaksa aku meneruskan, walhal ayah dah jelaskan semua duit belajar memandu kat pak cik tu.

Setiap orang ada kelemahan, begitu juga aku. Sebetulnya, ia bukan masalah yang paling besar pernah aku lalui dan hadapi dalam hidup, tetapi entah kenapa ia jadi satu kelemahan yang paling sukar ditangani. Aku tak pernah kesal sebab tak ada lesen sebelum ni, tapi aku kesal kalo masih tak ada lesen sebelum aku pencen nanti….

Sorotan Tragedi…

Tragedi 1 (1988) :  Terjadi masa pulang dr sek (masa tu dlm van dipandu emak). Motorsikal dr arah bertentangan hentam kat tpt aku duduk.

Tragedi 2 (1991) : Tercampak atas jalan sbb brek basikal rosak. Nasib baik x masuk dalam tasik Shah Alam

Tragedi 3 (1993) : Masa belajar memandu (seperti cerita di atas)

Tragedi 4 (1996) : Motorsikal yang aku pandu terperosok dalam longkang. Aku berada dalam posisi kona baring dalam longkang tu. Mujur tak patah riuk. Sepupu aku (Baizura) yang membonceng di belakang sempat melompat turun. Kalo tak dgn dia2 sekali berkaluk dgn aku dlm longkang. 

 

2 Komen »

  1. Awak patut citer psl awak kena panggilan hangit dari sepupu awak ari tu hahahahaha

    Komen oleh Sepupumu — 29/06/2010 @ 11:42 am | Balas

  2. Chait…Min, nasib baik tak hangit, tp kalo kenakan sepupusmu ini lain kali…memang rentung kukerjakan…ngee

    Komen oleh harlenyabdarif — 29/06/2010 @ 11:49 am | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

