Jejak Mihrab & Mimbar

09/07/2010

Singgah Sebentar di http://kavkaz-asadullah.blogspot.com

Filed under: Catatan Penulis — Harleny Abd Arif @ 2:42 am

 

Sudah lama saya tidak berYM dengan adik bongsu, tiba-tiba terasa seperti dia ada di ruang chat box (YM). Jadi, saya pun sign in sekitar jam 1.30 pagi  (1 jam sebelum waktu post ini dimuatkan dalam sanggar Catatan Penulis) memang sah dia sedang online. Saya pun menyapa dan dia membalas…dan kami pun menjalankan sesi impal balas lebih setengah jam. Saling bertanya khabar antara satu sama lain. Maklumlah…lagi 2 bulan genaplah 1 tahun dia di Bumi Mesir. Ada lagi baki 5 tahun ke hadapan untuk dia menamatkan bidang perubatan. Panjang lagi tempoh pengajian adik…mudah-mudahan dia tekun, gigih dan tabah melaluinya.

Dia baru lepas berbuka puasa dan bersolat maghrib ketika saya menyapa…Saya bertanya, “Bagaimana dengan exam, dah habis ke?” Katanya last paper sabtu ni. Saya sempat berpesan, “Nak exam, jangan melagha depan pc?” Rupanya dalam keadaan yang masih kekenyangan dia sedang menjengah laman blognya. Dia lebih lama mewujudkan laman blog berbanding kakaknya ini. Saya sebenarnya dah lama tak bertandang ke blog adik bongsu ni…lebih 6 bulan rasanya. Nama blog dia pun saya tak ingat. Entah mengapa masa sedang berbual-bual spontan saya bertanya tentang perkembangan blognya dan secara spontan juga saya minta dia linkkan blog saya ke blognya dan pada masa sama saya juga berbuat perkara yang sama.

Tanpa melengahkan masa…saya pun bertandanglah ke laman blog adik. Berwajah baru nampaknya…sempat saya komen beberapa perkara tentang pemilihan tema blognya (sebab masa tu masih berbual-bual di chat box blog adik). Saya sarankan warna latar hitam perlu diubah ke warna lebih cerah (putih atau warna pastel sebaik-baiknya). Hitam warna ‘mati’ yang dapat memberi gangguan dan mewujudkan rasa tidak selesa pada pandangan. Saya beri kata dua sebagai pilihan (bukan desakan, sekadar saranan berdasarkan ilmu dalam bidang seni visual yang dipelajari), sama ada tukar warna latar atau jika ingin kekalkan, tukar warna tulisan kepada warna lebih cerah (putih sebaik-baiknya) dan besarkan saiz tulisan. Rasionalnya nanti lebih mesra pembaca. Gangguan visual dapat membuatkan pengunjung blog kurang selesa untuk meneruskan pembacaan dan akhirnya mereka akan lebih memberi tumpuan terhadap paparan foto berbanding input yang diketengahkan. Adalah lebih baik teks mudah dibaca daripada menekankan aspek kepuasan peribadi dan nilai keindahan semata-mata.

Baiklah…selesai memberi beberapa komen secara bertulis di ruang chat box, saya pun membaca sepintas lalu hasil penulisan adik. Catatan di bawah ini saya copy dan paste daripada laman blognya. Catatan ini mengundang reaksi positif saya…lalu ingin saya kongsikan di ruang sanggar jejak mihrab & mimbar. Mungkin isinya yang menyentuh adat dan budaya bangsa Arab mengundang perhatian saya.

Inilah catatan yang telah saya copy dan paste tanpa sebarang pindaan sebaliknya diplagiat bulat-bulat…

 

talaqi ngan syeikh Thursday, April 29, 2010

~Bismillahirrahmanirrahim~
…”tok, tok, tok” dengan agak perlahan penulis mengetuk pintu sebuah rumah flat di kawasan hayyu sabi’, tapi, xde respon. Penulis kemudian ketuk dengan agak kuat sedikit berbanding td, teringat penulis sewaktu di hira’ dulu, ketuk pintu jgn lebih tiga kali, dah tiga kali kena tggu selama 2 rakaat. malas nk tggu lama. xD

kemudian keluar seorang arab umur lingkungan 25 tahun berbaju kemeja, ” na’am? “* (iye?) katanya.

“hal..henaa, ermm, markaz quran?” kataku, “ah?” kata arab tu kepelikan apela dak cine ni ckp xD

“errr..err, ana a’iz ata’allam Al-Qur’an hena” *(saya nk belajar quran kat sini) dengan tergagap-gagap sambil dalam kepala tgh bina ayat dalam base arab yang lebih dramatik.

“oohh, na’am, ta’al..ta’al..*(oohh , iye , sile²..)

skrg ni genaplah sebulan penulis bertalaqi dgn bersanad dengan syeikh ahmad di sabi’, mmg seronok bila dapat baca dengan syeikh ahmad, mmg syadid, silap tajwid, makhraj, tau² je dea. lagi² mmg penulis baca dengan dea sorg aje. sebab sebaik habis kuliah pkul 2p.m, trus ke sini. sampai² sini plk, students kat sini plk dah balik.

tapi, sebelum baca quran dengan syeikh ahmad, dea akan ajar penulis bahasa turkey, in return, penulis plk kna ajar dea english. jadi, 4 bahasa kami berdua guna, kdg² turkey, melayu, arab n english.

bila baca quran dengan sheikh ahmad, dea akan betulkan makhraj penulis, tp bila english, saya akan betulkan makhraj syeikh, tergelak sheikh bila penulis ckp mcmtu dkt dia. untuk pengetahuan, arab ni xboleh sebut (P), bila sebut (P), dia akan jd (B), sebab, dalam jawi arab ni, mana ada huruf (pa), jadi, bila sebut “pepsi”, jadi “bibsi” sebut problem jadi brublem.

satu lg, adat arab ni memuliakan tetamu, kalau dea nak hidang makanan, dea akan hidangkan kibas, atau kambeng biri², itu kira makanan untuk memuliakan tetamu, kalau xde, nti dea malu. lain dengan melayu, karipap hari semalam punya pun jdla.. xD

minggu lepas syeikh belanja makan, syeikh kata “makan dulu baru bace quran” kami makan batotis, roti aish, keju, dan amende ntah lg yg penulis pn xtau, syeikh kata, biasanya syeikh hidang kambeng, tp arini makan mkanan tempatan aje, dea rasa malu. nak jaga hati, penulis dengan muka semangat kata. “haza lazizz”
(sedap ni) xD

adat org arab, makan kena bagi habis, kalau tetamu xhabiskan aib kpda tuan rumah, jadi, penulis dengan muka yg agak terseksa terpaksa habiskan makanan.. xD

selesai makan, adat melayu, kita kemas² kan, kalau adat arab ni, xbg dea, aib jgk. mcm² adat arab ni kena faham, kalau x nti hati mreka tersinggung. lg² kalau tu syeikh kita. hermm.

skrg ni pnulis tgh praktik ckp bahasa turkey, tahun ni ingat xnak balik m’sia, nak g turkey, tp..ntahla, rasa nak balik pun ada. (xbalik 60:40 balik)

sebenarnya ada banyak nak taruk gambar, tp nanti2 lah edit post ni.

“Juallah dunia engkau dengan Akhirat engkau, nanti engkau akan memperolehi keuntungan bagi keduanya serentak; dan janganlah engkau menjual Akhirat engkau dengan dunia engkau, nanti dia merugikan engkau bagi keduanya serentak.”

~allah mengetahui yang lebih baik

 

 Selepas menggerodek foto-foto dalam simpanan…akhirnya terjumpa foto adik
Foto kenangan masa bawa mereka bercuti semester, Dis. 2008
Foto dirakam sekitar Batu Sangkar, Sumatera Barat

Kiri: Si Pengarang “talaqi ngan syeikh” (Adinda ke-9: bongsu)
Kanan: Nurul Idayu (Adinda ke-8)


2 Komen »

  1. “lain padang lain belalangnya”🙂

    adik memang dah mahir bahasa arab sebelum ke mesir?

    Komen oleh sangilapi — 11/07/2010 @ 11:56 pm | Balas

    • Nak kata mahir tak le sgt…tapi basic tu ada le sbb adik bekas murid Maahad Tahfiz Al-Quran Hira’ di Jeram. Ada subjek bahasa Arab dan dia ambil paper ni masa SPM. Bila baca Al-Quran adik faham akan maksudnya, tp bab komunikasi kurang lancar sbb dulu masa belajar kat sekolah dia x praktik selalu…dah jadi perantau di sana baru nak aplikasikan sepenuhnya. Tu yang ada gaaagaappp sikit…hehehe =)

      Komen oleh harlenyabdarif — 12/07/2010 @ 9:43 am | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

