Jejak Mihrab & Mimbar

14/07/2010

Iktibar dari kavkaz-asadullah.blogspot.com

Filed under: Iktibar — Harleny Abd Arif @ 7:19 pm

 

Mohon izin kali ke-2 untuk plagiat ‘hak cipta’ dari laman blog adinda Muhammad Akmal…Moga perkongsian ini menjadi iktibar kita semua.

 

Kerna sepotong ayat Monday, March 22, 2010

~bismillahirrahmanirrahim~
 
 
          Masa awal² sampai ke mesir ni, maklumlah, bagai kuda ziarah ke kandang tapir, xtahu apa² langsung, bahasa arab pun hancur, nak naik tremco (pengangkutan awam berupa van) pun xtahu, apatah lagi nak naik bas, ah xlupa juga, ada metro, mcm komuter di malaysia, pun xtahu. untuk pengetahuan sahabat², di cairo sahaja, penduduknya 30 juta orang! bayangkanlah, bagaimana keadaan pengangkutan awam ni. cuma xseteruk di india, yang penumpangnya diatas bumbung kereta api.
           Suatu hari, semasa saya menaiki bas untuk pulang, dalam keadaan yang sangat sesak, bagai diisi dalam tin tuna spread, terpaksa saya berdiri 2 jam untuk balik. tiba² tegur seorang arab muda lingkungan 25 tahun kepada saya. beliau berkata “big“, saya pun dengan xpaham apa² buat xtahu, beliau berkata lagi, “big“, saya dah mula kerisauan, kerana pakcik lain pun kata begitu. melihat saya yang kebingungan, arab itu menunjukkan kearah beg saya, “OooH, beg keee” rupa-rupanya arab yang sedang duduk tu nak pegangkan beg saya. lega.
           Sedang saya berdiri, arab yang pegang beg tadi mula mengajukan soalan² bagai diinterview, antara soalan², min eh?(dari mana), ismak eh?(nama apa), enta muslim? azhari?, dan berbagai2 lagi yang saya xpaham, dengan kepahaman yang agak limited, saya jawab dengan tergagap².
           Sedang kami mesra berborak, arab yang tadi menunjukkan kearah seorang wanita mesir yang berpakaian ketat, beliau pun berkata, of course la saya xpaham, tp gaya percakapannya menunjukkan minat terhadap wanita tersebut. denga kata lain usha, skodeng dan entah apa2 lagi bahasa lainnya.
           Pada mulanya saya iyakan aje kata2 lelaki tersebut, lantas saya berkata, ul enta hebb (aku bgtau kau suka dea), lelaki tersebut pun kata pergi la dengan muka yang girang.

Kemudian saya keluarkan satu ayat dari al-quran kepada lelaki tersebut didengari pakcik disebelah yang dari tadi xsenang dengan lelaki ni yang asek bercakap pasal perempuan aje.

قُلْ لّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَىَ لَهُمْ إِنّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

وَقُل لّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ هِنّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنّ

Maksudnya, ” Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”

           Suasana gembira tadi terus automatic disusuli dengan suasana senyap dan suram, lelaki tadi terus suruh saya mengulangi ayat tadi , perasaan takut ada juga dalam hati saya kot2 dilempangnya kerna dek kurang asam menegur orang yang lebih tua. pakcik yang berada disebelah tadi mula bersuara bagai memarahi/nasihat lelaki arab td, bagai malu ditegur seorang lelaki yang bukan dari negaranya.
           Dengan serta merta nampak keinsafan terhadap lelaki tadi yang tadinya banyak bercakap, terus senyap, nah, walaupun arab ni kasar2, tiap hari ada je bergaduh, hati mereka ya Allah, bagi je ayat quran, cair. walaupun ditegur ngan budak. dibandingkan dengan orang kita, ditegur, makin tinggi hidungnya, hidungnya itu menggambarkan “kau xlayak tegur aku”.
           Nak disambungkan cerita, arab tu kehausan, dea bertanya kepada saya, ade air x?(dalam base arab) saya pun buka beg dan beri dea minum saki baki air saya yang beberapa mililiter, maklumlah, negara panas, berhabuk. Tiba2 lelaki tersebut bangun dan suruh saya duduk ditempatnya, walaupun perjalanan masih jauh, sejam lagi. Lelaki tu berkata hati dea sungguh terusik dengan ayat td dan dea hargai dan bagi saya duduk. macamtu kut, penulis pun paham sikit2 aje. lebih kurangla. penulis pun lega, dapat duduk..~

Allah mengetahui yang lebih baik~

 

2 Komen »

  1. sekarang ni dah tentu adik semakin menyesuaikan dirinya di sana :)……besar jangan disangka bapak,kecil jangan disangka anak🙂

    Komen oleh sangilapi — 23/07/2010 @ 7:54 am | Balas

    • mudah-mudahan begitulah hendaknya…menyesuaikan diri dan belajar hidup berdikari. Kalau jatuh, dia kena la bangun sendiri…kami kakanda2nya hanya dapat memantau melalui skrin pc…

      Komen oleh harlenyabdarif — 24/07/2010 @ 10:23 pm | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

