Jejak Mihrab & Mimbar

16/07/2010

Ilham Kreatif daripada Batu Sungai

Filed under: Galeri — Akal Sari @ 12:27 am

 

Tarikh : 14 Julai 2010
Lokasi : Pendidikan Khas Integrasi SK Sungai Buloh

 

Terdetik hati untuk melawat rakan-rakan lama dan sebaik melangkah masuk menemui mereka, pandangan saya terarah kepada longgokan batu-batu berwarna yang menarik perhatian mata. Secara jujur, kerjatangan yang dihasilkan mereka untuk Jualan Amal Tabung Pendidikan Khas sepanjang bulan Julai ini amat kreatif sekali. Bentuk serangga dan haiwan diwarnakan dengan penuh kekemasan dan ketelitian.

Saya berikan 5 bintang ***** kepada para pembuatnya… =) 

 

Dari kiri: Erna, Mira (berdiri), Asiah & Ida

Wajah-wajah rakan lama saya di Pendidikan Khas SK Sungai Buloh 2008 (saya sempat berkhidmat selama 1 tahun di sini. Sebelumnya saya menjadi tenaga pengajar di SMK Bandar Baru Sungai Buloh > 2002-2006).

 

Batu sungai sebelum diwarnakan

Beginilah bentuk dan warna asli batu sungai sebelum diwarnakan oleh Pn. Asiah dan dibantu oleh Erna dan Ida (juga individu lain yang membantu tetapi tidak saya catatkan nama kalian di sini) 

 

Proses awal

Keseluruhan permukaan batu diwarnakan dengan teknik warna rata agar sekata sebelum proses lakaran rupa serangga atau haiwan dihasilkan kemudiannya.

 

Proses mengeringkan warna

Setelah diwarnakan bahagian-bahagian tertentu seperti mata, kepala, badan dan sayap serangga atau haiwan, maka proses seterusnya adalah mengeringkan warna di permukaan batu.

 

Kau @ Aku...Siapa laku dulu?

Si Kumbang Merah (kiri) dan Si Tuntung (kanan) masing-masing kelu dan membisu. Hanya bermonolog dalaman, “Antara aku dan dia…siapalah agaknya yang akan dibeli dulu?”

 

Tuntung ini Milik Aku

Siapakah ‘Aku’ yang dimaksudkan? ‘Aku’ adalah tuan punya sanggar ini. Saya telah membeli Tuntung ini walaupun belum lagi memiliki haiwan keras seperti batu ini (memang batu pun…). Harga seekor serangga atau haiwan yang telah disumpah menjadi batu ini adalah RM5 (nak bayar lebih tu dialu-alukan sebab yang lebih itu akan dianggap sebagai sumbangan amal).

  

Si Kumbang Pemalu

 

Si Labi-Labi Bermata Kuyu

 

Si Ular Sawa Tanpa Badan dan Ekornya

4 Komen »

  1. leny adalah pembeli yang pertama.khidir yang kedua..siapa yang seterusnya?

    Komen oleh nor asiah — 17/07/2010 @ 10:30 pm | Balas

    • Asiah…

      Sape yg tak beli batu hiasan ni, moh kita sumpah dia jadik batu sungai…kuang kuang kuang

      p/s: ubahsuai mana yg patut…print out dari blog nih, boleh jadik report engko Asiah.. =)

      Komen oleh harlenyabdarif — 18/07/2010 @ 1:01 pm | Balas

  2. suatu karya seni yang menarik 🙂

    Komen oleh sangilapi — 23/07/2010 @ 8:18 am | Balas

  3. saya tertarik dengan usaha murni anda

    Komen oleh dean — 11/04/2013 @ 5:14 pm | Balas


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan komen

Blog di WordPress.com.